تبلیغات
اللهم عجل لولیک الفرج و سهل مخرجه - مبانی تحلیل فاندامنتال

مبانی تحلیل فاندامنتال

نویسنده : MohoMo دوشنبه 23 دی 1392 00:40  •    ارسال شده در: بورس و اوراق بهادار

تجزیه و تحلیل‌های بنیادین به عوامل تاثیرگذار بر بازار می‌پردازد و معامله‌گر تمایل دارد تا به کمک آن تغییرات اقتصادی و تاثیر آن بر نرخ ارزهای خارجی را پیش‌بینی کند. 

اغلب، جو خصومت آمیزی بین معامله گران بنیادین و فنی (technical) وجود دارد و هر کدام به دید گاه دیگری بی‌حرمتی می‌کنند. واضح است که این کار اشتباه است چرا که هردو دیدگاه قابلیت‌های زیادی دارند و تلفیقی از این دو دید گاه نتایج عالی در بر دارد. 

مزیت اصلی تجزیه و تحلیل های فنی (technical) قابلیت ورود به بازار و خروج از آن در زمان کاملاً مشخص و دقیق و مناسب است. در حالی که در دیدگاه بنیادین بیشتر به نقطه نظرات هدایتی طولانی مدت اشاره می‌شود. در تجزیه و تحلیل بنیادین، جنبه‌های زیادی در نظر گرفته می شود و بسیاری از آمارهای اقتصادی ماهانه و سه ماهه نمایانگر استحکام و دوام اقتصادی است. 

این تحلیل ها شامل تغییر و تحولات احتمالی در نرخ های سود کوتاه و بلند مدت است که در روندهای ارز خارجی از اهمیت شایانی برخوردارند. به طور کلی نرخ بالای بهره کوتاه مدت یک ارز را ساپورت می کند مگر آنکه ثبات آن تحت تاثیر فشار زیاد و نوسانات قیمت تضعیف شود. 

تجارت بین المللی و جریان‌های سرمایه‌گذاری به دقت دنبال می شوند تا دوام و استحکام نسبی خرید و فروش در معاملات نقدی و بازرگانی ارزیابی شود. 
حوادث و رویدادهای سیاسی مثل انتخابات یا انتصاب هیات وزرا، اغلب اثرات مهمی بر بازارهای ارز خارجی دارد که به سیاست و خط مشی که در زمینه اقتصاد اعمال می شود بستگی دارد. 

خط مشی پولی نیز به دقت دنبال می‌گردد که در آن از نشانگرهایی را که در ایجاد چنین تصمیمات سیاسی مؤثرند نیز شکل می‌دهند. ذخائر پولی، مداخلات بانک مرکزی و نرخ سودهای کوتاه مدت همگی فاکتورهای مهمی در تجزیه و تحلیل های دیدگاه بنیادین هستند. 

تبادلات ارز های تجاری، بهترین شیوه برای در نظر گرفتن و بررسی شرایط اقتصادی یک کشور است. حتی در آسیای جنوب شرقی حوادث و رویدادهای نیمه دوم سال 1997 نتایج خود را وقتی نشان داد که بنیان اقتصاد کشورها از هم پاشید و این بهترین شیوه برای سود بردن از فروش ارز مربوطه است. 

شرایط اقتصادی با دوام تر و با ثبات ایالات متحده آمریکا در مقایسه با کشورهای قاره اروپا منجر به بالا رفتن ارزش ارز ایالات متحده آمریکا طی سال 1997 شد. اگر بخواهیم دوباره به مبحث دیدگاه بنیادین در مقابل دیدگاه فنی، باز گردیم باید بگوییم که هیچ کدام از این دیدگاه ها در تضاد با دیدگاه دیگر نبودند. 


چرا ارزها به یکدیگر تبدیل می شوند؟ 

چهار عامل عمده در تبدیل ارز کشور های مختلف به یکدیگر ایفای نقش می نماید . این چهار عامل عبارتند از : 
تبادل کالا و خدمات : 

یکی از مهمترین عوامل تبدیل ارزها به یکدیگر تبادل کالا و خدمات بین کشور های مختلف با ارزهای متفاوت است . مثلا تبادل کالا بین ژاپن و اروپا موجب تبدیل یورو و ین به یکدیگر می شود. کشور های کوچکتر که پول آنها یکی از ارزهای اصلی دنیا نیست پس از فروش کالا یکی از ارزهای اصلی مثل دلار و یورو را بعنوان بهای کالای خود دریافت می کنند. 

سرمایه گذاری: 

مطلوبیت سرمایه گذاری در یک کشور می تواند موجب تبدیل پول سایر کشور ها به پول آن کشور شود. کشوری که نرخ بهره بالاتری نسبت به تورم دارد می تواند سپرده گذاران را از کشور های دیگر جذب کند. همچنین وجود مقررات و زیر ساخت های اقتصادی مناسب ، مزیت های اقتصادی مثل نیروی کار ارزان ، وجود منابع طبیعی قابل بهره برداری و سود آوری سرمایه گذاری در بخش املاک و مستقلات نیز عوامل دیگری هستند که می توانند سرمایه های خارجی را جذب کرده و موجب تبدیل ارزها به یکدیگر شوند. 

تصمیمات دولتی : 

تصمیمات دولتی نیز یکی از عوامل مهم تبدیل ارزها به یکدیگر است. یکی از این تصمیم گیری ها ترکیب ذخایر ارزی و تغییر حجم این ذخایر توسط کشور ها بخصوص کشور های دارای اقتصاد بزرگ است . مثلا تصمیم دولت چین در افزایش نسبت یورو به دلار در ذخایر ارزی این کشور می تواند عاملی در تبدیل دلار به یورو توسط بانک مرکزی این کشور باشد. افزایش یا کاهش حجم ذخایر ارزی کشور ها نیز می تواند به تبدیل ارز منجر گردد. 

گردشگری : 

گردشگری نیز یکی از عوامل مهم تبدیل ارزها به یکدیگر است . سفر تعداد زیادی گردشگر در ایام کریسمس از ایالات متحده به اروپا می تواند سبب تبدیل حجم قابل توجهی دلار به یورو شود. برخی از کشورها جاذبه های گردشگری فصلی خاصی نیز دارند . مثلا استرالیا و نیزلند بدلیل واقع شدن در نیمکره جنوبی در فصل زمستان نیمکره شمالی گردشگران را جذب هوای تابستانی خود می کنند. مناطق گرمسیر استوائی نیز گردشگران بیشتری در فصول سرد سال جذب می کنند. وقایع ورزشی مهم مثل المپیک و جام جهانی فوتبال نیز گردشگران ورزشی را به خود جذب می کنند. 

چه چیز باعث تغییر قیمت در بازار می شود؟

تغییر قیمت در بازار بدلیل تغییرات در عرضه و تقاضا بوجود می آید. وقتی که عرضه و تقاضا در بازار در تعادل هستند، قیمت نیز ثابت است. با افزایش عرضه قیمت پائین می آید تا گروهی از خریداران بالقوه بدلیل قیمت پائین تر وارد بازار شوند و تقاضا ایجاد کنند. با ورود این گروه به بازار کفه تقاضا سنگین تر شده و دوباره تعادل برقرار می شود و قیمت تثیبیت می گردد. 
هر گاه تغییرات عرضه و تقاضا به آرامی صورت گیرد تغییرات قیمت نیز آرام است و بازار اصطلاحا در حالت رنج قرار دارد. ولی هر گاه عاملی تعادل عرضه و تقاضا را به شدت به هم بزند، یک موج بوجود می آید. این موج تا رسیدن به تعادل بعدی در قیمت ها ادامه دارد.
بسیاری از موجها بدلیل اخبار غیر منتظره بوجود می آیند. مثلا فرض کنید یک حادثه بزرگ تروریستی در ایالات متحده بوقوع بپیوندد. بعضی از گردشگرانی که برنامه سفر به آمریکا را داشته اند منصرف می شوند و سرمایه گذارانی که می خواسته اند وارد بازار سرمایه آمریکا شوند، تامل می کنند. در مقابل عده ای از سرمایه گذاران فعال در آمریکا تصمیم می گیرند سرمایه خود را خارج کنند. در این حالت تقاضای دلار کاهش می یابد و عرضه بیشتر می شود. پس یک موج نزولی در ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر بوجود می آید. با کاهش ارزش دلار ، قیمت کالاها و اموال برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان می شود. مثلا اگر ارزش دلار نسبت یه یورو 10% کاهش یابد، قیمت کالا های آمریکائی برای کسی که یورو دارد 10% ارزان می شود و مطلوبیت بیشتری برای خرید پیدا می کند. در اینصورت تقاضای جدیدی برای دلار به وجود می آید که عرضه ناشی از حادثه را خنثی می کند و بازار مجددا در قیمت دیگری به تعادل می رسد. البته اخبار وقتی بیشترین تاثیر را در برهم زدن تعادل بازار دارند که با انتظار بازار متفاوت باشند.

چرا موجها معمولا با برگشت همراه هستد ولی برگشت کوچکتر از موج اولیه است ؟

قانون عمل و عکس العمل فیزیک در بازار ها هم صادق است ولی عکس العمل یک موج در بازار با عمل مساوی نیست و معمولا از آن کوچکتر است. مثال فوق را در نظر بگیرید. با شروع موج کاهش ارزش دلار، به تدریج عکس العمل آن که ورود تقاضای جدید برای کالاهای ارزان شده آمریکائی است شکل می گیرد. ولی اگر این عکس العمل بخواهد دلار را به همان قیمت اولیه برساند، علت وجودی عکس العمل که کاهش قیمت کالا های آمریکائی بوده از بین می رود. در مثال فوق اگر افزایش تقاضا برای کالاهای آمریکائی که 10% ارزان شده اند بخواهد دلار را به قیمت اولیه برساند یک تناقض بوجود می آید و معلول باعث می شود که علت از میان برود اما اگر دلار را 5% بالا ببرد ، ارزان شدن کالاهای آمریکائی همچنان به قوت خود باقی است ولی کمی ضعیف تر می شود. بنابراین عکس العمل معمولا از عمل کوچکتر است و نسبت به آن تاخیر دارد. بر اساس تئوری داو عکس العمل موجها معمولا بین یک سوم تا دو سوم موج اصلی بوقوع می پیوندد.


برچسب ها: مبانی تحلیل فاندامنتال ،
آخرین ویرایش: - -

دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 20:50
After I originally left a comment I seem to have clicked
on the -Notify me when new comments are added- checkbox
and from now on each time a comment is added I receive four emails with the same comment.
Is there a means you are able to remove me from that service?
Thanks!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:56
When I initially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox
and from now on every time a comment is added I recieve four emails
with the exact same comment. Is there an easy method you are able to
remove me from that service? Thank you!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر